רנה שינפלד והמחול הישראלי

כמעט כל שנות המדינה נמצאת רנה שינפלד במרכז היצירה האמנותית במחול הישראלי.

מה לא נאמר על רנה שינפלד : "מלכת המחול הישראלי", "האורים והתומים של המחול הישראלי", "הגברת הראשונה של המחול הישראלי", "אגדה מהלכת", ועוד, ועוד.

רנה שינפלד רקדנית ,כוריאוגרפית ,מורה ומנהלת אמנותית של "תיאטרון מחול רנה שינפלד" בו פועלים בית ספר למחול, סדנא ולהקת מחול. במסגרת זו יצרה כ-100 יצירות שהפכו לקלסיקה של המחול הישראלי וזכו להצלחה במרכזי המחול החשובים בעולם.

"רנה שינפלד היא אשפית בניית התמונה הבימתית. מופעיה הדרמתיים רבי הצורה והצבע, ושפת תנועות הגוף הווירטואוזיות שהיא יוצרת בעבודותיה הפכו את אמנותה הוויזואלית לחוויה היסטורית חד פעמית. עובדה שמשכה ללא הרף קהל ועשרות אמני צילום מכל העולם לבוא ולתעד אותה."

דרך ארוכה עשתה רנה שינפלד מאז שהקימה את להקת "בת שבע" כרקדנית מובילה ומאז שהפכה לכוריאוגרפית מובילה, למנהלת ולמשפיעה ביצירתה המקורית והייחודית כל כך על עולם המחול הישראלי. הצילום הוא אחד האמצעים שהפך את יצירתה למוערכת ברחבי העולם. דרכו עבר התיעוד הדו ממדי של מופעיה ושפת הבמה המקורית שלה, הוא שהעניק לה את ההגדרה "אחת הרקדניות החשובות בדורנו" כפי שכתב "הניו יורק טיימס".

עשייתה הווירטואוזית המתמשכת במלוא המרץ על הבמה מדגישה את פעילותה הייחודית, המאופיינת בחיפוש מתמיד אחרי שפה חדשה של ביטוי וחקר מפגש הגוף האנושי עם חפצים, קולות אדם וצילומי וידאו.

יורם קניוק כותב עליה: "היא גלים, הכוח האצור באצילות שקטה, שתי וערב של ריקוד מרהיב עם חוטים, שעוגב על חוטים, קורי עכביש הטוויים מחוויות אנושיות".

"יש משהו מרגש באצילות הטכנית המעולה רבת העוצמה של רנה שינפלד. בכל מחולותיה, גם הטובים פחות, יש בה עדיין מהמרדנות, אבל זו מלווה בפטינה של זמן. הריחוק שלה כואב ונוגע בנימים החשופים, והיא מנזרת הכול לכדי חלום. החלום כבוי והיא מאירה את החלום הכבוי כך שכל צופה יגיע אל התנועות כמגיע אל עצמו…

…אבל רנה היא דרמה ישראלית היא חלק מתרבות ישראלית מודרנית שהחלה עם גרטרוד קראוס, סופרים ואמנים…שינפלד היא חלק ממנו או המשכו…

…רנה שינפלד היא תולדות העשייה התרבותית במדינה צעירה, היא התחברות לעבר והוא בוודאי יסוד העשייה המקורית (הנעשית היום במרתפים).

…שינפלד מפסלת את עצמה, והיא הבמה שביד היוצר. יצירתה מותירה רישום חזק מאד…

…היא יותר מרס קנינגהאם ממרתה גרהאם (אמה הרוחנית של רנה) מן הרוחניות שלה ניתן לבנות אינסוף ניסים…

…לגוף יש מגבלות אכזריות. הגיל אינו אוהב את עצמו. אפשר לבכות זאת, ואפשר, כרנה שינפלד, לייצר כוח מתוך חוסר האונים הזה. שינפלד מנצחת את הגיל בניסיון לעתים נואש, יפהפה, לעצור לרגע בזמן העכשווי ולגעת בזמן שהיה…

הפלא המתרחש אצלה נמצא באקרובטיקה המופנמת. בפכים הקטנים. באנומליה של הגוף כמחולל משוואות גיאומטריות נושמות…

שינפלד יודעת שהיא הגברת הראשונה של המחול בארץ…".

רנה שינפלד יוצרת פרויקטים בינלאומיים. היא אירחה בארץ במופעים משותפים וביצירות חדשות אמנים גדולי שם כמו מרגי גיליס (קנדה), מונה צ'אנג (סין ארה"ב), טרו סארינן (פינלנד), הארי האיקינן (פינלנד), וטוני קנדלרו (איטליה).

ב- 2014 השתתפה רנה בפרויקט ענק בבנגקוק ,במרכז האמנותי בו לקחו חלק 30 תלמידים ורקדנים שהגיעו מכל רחבי אסיה. הפרויקט כלל סדנאות לתלמידים ובסיומו היא העלתה אותם על במה לרקוד איתה ב"פתקים לפינה באוש" –  חוויה חד פעמית מרגשת שזכתה להדים רבים ולהצלחה גדולה.

באפריל 2014, כהוקרה לתרומתה לעולם הריקוד הוזמנה רנה לסנט פטרבורג להופיע, להרצות ולהנחות סדנאות מחול לרגל  פתיחת "מרכז לאמנות ולמחול ביי-ביי בלט" שבו נקראו שני אולמות מחול האחד על שמה של פינה באוש, השני על שמה של רנה.

ב-2015 העלתה רנה ערב מיוחד בשם "אל תלכי עכשיו" לזכרו של הדר גולדין החטוף שנרצח במלחמת צוק איתן.

במרץ-אפריל 2015 זכתה שינפלד להכרה נוספת והוזמנה לסנט פטרבורג להופיע עם "פתקים לפינה באוש", להרצות ולהעביר סדנאות במרכז היוקרתי ביותר בעולם המחול: האקדמיה לבלט ע"ש וגנובה שנוסדה ב-1738, משם יצאו אגדות כמו: מריוס פטיפה, ג'ורג' בלנשין, ואצלב ניז'ינסקי, רודולף נורייב, אנה פבלובה ומיכאיל ברישניקוב.

שינפלד, מורה רבת השפעה, גידלה דור של רקדנים כוריאוגרפים מורים ומנהלי להקות, בארץ ובעולם.

במהלך הקריירה שלה זכתה שינפלד בפרסים רבים בהם ראוי להזכיר את פרס הכוריאוגרף הצעיר בארה"ב (1960), פרס כוכב הזהב בפריז (1971), פרס היצירה מטעם משרד החינוך התרבות והספורט (1977), פרס א.מ.ת  שהוענק לה ב- 2003 על הצטיינות והישגים שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה והשפעתם מרחיקת לכת. ופרס "חיבוק של שלום" שהעניק לה ראש עיריית נארדו (איטליה) על תרומתה הרוחנית הבינלאומית במחול ובתרבות ב-2007.

ב-2010 קיבלה שינפלד את התואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן גוריון.

רנה ממשיכה לחדש ולהתחדש, מצטיינת באומץ לבה, בתעוזה ובייחודה, מקיימת פרויקטים נועזים וחדשניים במרכזי תרבות ברחבי העולם.