"השפעת התנ"ך על הריקוד שלי"

קיימת השפעה רבה לתנ"ך על עבודתי ויצירתי מתחילת דרכי ועד עצם היום הזה. במבט ראשון לא תמיד ניתן להבחין בכך. ההשפעה מתבטאת באווירה, בנושאים, בדמויות, בדמיון. הנושאים המועלים בתנ"ך, הדמויות הפועלות, הסיפורים, השפה העתיקה, כלם נוגעים בשורש הקיומי שלי, מעוררים בי געגוע לקדמוניות המהווה עמוד תווך ליצירותיי. משהו מזיכרונותיי הראשונים כילדה מתעורר ואני חוזרת אל הילדות והנעורים שסיפורי התנ"ך הם חלק מאד משמעותי בם. הספורים עיצבו את עולמי הפנימי והרוחני ועוררו כוחות בלומים.

התחברותי לתנ"ך איננה שכלתנית , היא נובעת מן התת מודע, מתוך הרגש והצורך העמוק הקיים בי למיסטיות ולפואטיות.

יופיו וכוחו של התנ"ך מלווים את חיי האמנותיים מתחילת דרכי כרקדנית וכוריאוגרפית. היצירה הראשונה שיצרתי בבת שבע הייתה "בת יפתח". כאשר הייתי מושפעת ממרתה גרהאם מורתי  הרוחנית. מרתה שאבה השראה מהמיתולוגיה היוונית. אני הלכתי לסיפורי התנ"ך. נושאים כמו הקרבה, קרבן, יצר, חטא, עונש, אמונה, אלוהות, שמיים, מלאכים, סולם, אבן מדברים אלי, מרגשים ומעוררים. אלו הם  הנושאים הנצחיים של האמנות.

אני לא מתייחסת אל התנ"ך כדגל או  פלקט אלא מתחברת אליו באופן אישי, רגשי ואינטימי.

הריקודים "מחול האש" , "חלום יעקב" "הנחש" "חווה והתפוח" מבוססים על סיפורי התנ"ך. הקשר פתוח, מתחבר ונפרד. הריקודים אינם מתיימרים לתרגם, לפרש, להסביר, להדגים, לחנך, הם מציינים את הקשר, הקשב הפתוח וההשראה. כל אחד מהצופים מוזמן לעשות את החיבור לפי דמיונו וניסיונו .

החוויה שיעקב עבר, הדמויים המופלאים הקיימים בסיפור הם הרקע לרקוד. גם היום אנו חווים את החוויה שחווה יעקב.

סיפור חווה והנחש, גן עדן ופרי עץ הדעת טוב ורע הם רקע לכל הדמיונות והביטוי האישי ברקוד. נושא היצר, החטא, העונש, האור, הפיתוי, האכזבה, וכל העולם החוויתי הנמצא בסיפורים הללו נמצאים ברקודים.

לאש יש כוח מיסטי פרימיטיבי. אלוהים  נשמע מתוך האש אך לא נראה. נוכחות האל איננה חיצונית, ניתן להקשיב, לשמוע את קולו אך לא ניתן לראותו.האלוהים נמצא בתוכנו. יש להרגיש ולחוש בו.

האגדתיות, המיסטיות, הראשוניות והשורשיות נמצאים אתי בריקוד האש ואני שואבת את השראתי מהמשפטים העוצמתיים הרבים בנושא האש.

למלים המאגיות, לאותיות הקסומות ולשפה המיוחדת שבתנ"ך יש השפעה רבה בכל הזמנים . הפסוק הראשון בתנ"ך מרעיד את העצמות. בדיוק, בצמצום, ביסודיות, במסתוריות, בתעלומה, בקסם ובפלא שבו. מדובר בדברים ראשוניים ויסודיים הקיימים בנו ובעולם לעולם ובכל הזמנים. תמיד ניתן לחזור אליהם, לסמוך ולהסתמך עליהם ולהתחדש קבע דרכם. יש כאן משהו מעבר לדברים, מעליהם ויחד עם זאת בתוכם ובתוכנו .

אני מאמינה שגם בעולמנו, עולם של מחשבים ,טלפונים ניידים ,אינטרנט, טלוויזיה וריקודים עם כוכבים. אנו עוברים את החוויות המדוברות בתנ"ך ואולי אף ביתר עוצמה. אני מעדיפה לרקוד עם כוכבי התנ"ך מאשר עם כוכבי הטלוויזיה.

 

ר. שינפלד